CharActor

コンピュータグラフィックスに使用される数式プログラムを遺伝子に見立て、 遺伝的アルゴリズムによって多様なパターンを作り出すという、種の多様性そのものを映像として見る新しい表現を実現した作品。

本作品では、作品自体がシェーダープログラムを記述する仕組みを持つことによって、グリッド状に大量の映像が描かれる。 各映像の数式は遺伝的アルゴリズムによって変化し、交雑されることでランダムに少しずつ異なる数式が生成される。

そのため、解釈されレンダリングされた映像は全体として似た性質を持ちながら、それぞれ違った模様を見せる。 アニメーションはそれぞれ個性を持つが、それは意図して進化したものではなく、ランダムもしくは淘汰された結果に過ぎない。

人の手によって記述されるプログラムを離れ、数式を遺伝子にもった映像によって、映像に生命性をインストールすることを試みた。

The personality of living things is beautiful. Is it possible to have a personality in the digital world?
CharActor is a video work that produces animation by recognizing shader programs as genes and by changing the mathematical expression itself using evolutionary computation.

The shader program that I used to generate this video is a coding language that has been widely used by people as a method of CG, VJ, and LiveCoding. For this work, the work itself is a mechanism for describing the shader programs, and in this way, a large number of images can be displayed in grid form. The mathematical formula for each image is controlled by genetic algorithms, and slightly different formulas are randomly generated. Each animation has its own personality and rather than being intentionally generated, they are random or selected results.

We changed the diversity of the seed itself to an expressive function by simultaneously displaying the whole and the individual with the lens and using the artificial life which has a mathematical expression as a gene.

This is the work of evolution of a living thing itself. Mathematical formulas like genes now move like artificial life. I tried to see the beauty in the diversity of seeds, of a place beyond human society, in a future where everything is computerized.

SXSW 2020 Art Program Finalists
SICF21 望月かおる賞
SIGGRAPH Asia Art Gallery
Ars Electronica .ART Global Gallery
おさなごころを、きみに 東京都現代美術館

Single Project
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GLSL (OpenGL Shading Language) はC言語をベースとしたシェーディング言語である。近年では、3D映像のレンダリングや、LiveCodingなどの映像パフォーマンスに使用される。なかでも、フラグメントシェーダーと呼ばれるプログラムは、ピクセル単位の陰影計算を行うことに特化しており、RGBAのそれぞれの値を計算する式からなる。フラグメントシェーダーを構成する式を、構造木としてモデル化し、自動生成することを試みた。
GLSL (OpenGL Shading Language) is a shading language based on C language. In recent years, it has been used for 3D video rendering and video performance such as LiveCoding. Among them, a program called a fragment shader specializes in performing a shadow calculation in units of pixels, and consists of equations for calculating each value of RGBA. An attempt was made to model the expressions that make up the fragment shader as a structural tree and generate them automatically.
Single Project
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